JUBILEUMSTUREN TIL ISLAND 8. - 11. OKTOBER 2009

Endelig var dagen kommet som vi hadde ventet på i så mange måneder.
Torsdag 8. oktober satt vi 37 personer på bussen på veg til Gardermoen.
Vi var klare for Island!
Det var et skår i gleden at dirigent Yngve ble syk og ikke kunne være med. Det var jo hans idè at det nettopp ble til Island jubileumsturen vår gikk.
/Island1
For en gangs skyld satt ikke Tom bak rattet. Denne gangen skulle han bare slappe av og kose seg som oss andre.
Sverre har tatt med seg skilt - for å holde troppen samlet.
/Island2
Også Mons ble dessverre syk for oss bare få dager før vi skulle dra.
Men Mortens stemor Reidun hadde lyst til å bli med, og fikk Mons' plass. Sporty gjort på under en ukes varsel.
/Island3
Her har vi kommet ombord i flyet. Rute SK4748 skal fly oss over til Sagaøya i vest. Morten, Bente og Bjørg er spente.
/Island31
Monica har solide kavalerer på flyet - Olav og Runar
/Island4
Vi har landet på Keflavik, etter 2 timer og 40 minutter i lufta. Litt forsinket. Ida og Morten venter på koffertene sine.
/Island5
Steffi var med Solborg-jentene på tur. Her er hun og Iselin på Keflavik. Snart skal vi alle ut, og hva venter oss der......?
/Island6
Skikkelig vinter var det på Island. Snø og sludd og kuling. Snøen hadde kommet i løpet av det siste døgnet. Trøsten var at den visstnok skulle forsvinne. Også vi som skulle bade i den Blå Lagune!
/Island7
Noen trosser vær og vind bare de får seg en blås - slik som Gro og Kari før de er klare til å spise lunsj ved den Blå lagune.
/Island8
Her har alle kommet seg innedørs, og kan nyte en lunsj med islandske spesialiteter før vi skal bade i stiv kuling, regn og en gradestokk som lå og vippet rundt 0 grader.
/Island9
Men regn og kuling er helt greit. Vannet holder jo godt over 35 grader og det ble en eksotisk opplevelse for alle.
De fleste kom seg uti. Selv om noen ikke tok sjansen på å bade ute, så var det også mulig å bade i det helsebringende vannet innendørs.
Vi følte oss ti år yngre etter badet :)
Den Blå Lagune er egentlig spillvann fra et varmekraftverk som heter Svartsengi. Der pumpes varmt vann opp fra 3.000 meter under bakken. Vannet brukes både til oppvarming og til å lage strøm.
/Island10
Her er vi kommet oss fram til hotellet i Reykjavik.
Vi bodde på Fosshotel Baron. Det ligger veldig sentralt i byen.
/Island11
Etter å ha slappet av litt på rommene, var vi klare for å spise middag. Den var bestilt på Fosshotel Lind, som lå en liten spasertur unna.
Her spiste vi "Chicken breast Indian style with mango and coconut", før vi gikk tilbake og tok kvelden vår første dag på Island.
/Island12
Fredagen hadde hver i sær til egen disposisjon. Men først en solid frokost.
/Island13
Bente var med gutta fra Færdenmarka. Her spiser hun og Vegard frokost. Bente ser litt streng ut på bildet, men hun var ikke det. Bare blid og hjelpsom.
/Island14
Marita hadde med seg sin søster Elisabeth til Island. Her koser de seg med frokost. Er du litt trøtt ennå, Marita?
/Island15
Det var ikke akkurat drømmevær i Reykjavik denne fredagen som skulle være handledagen vår. Fortsatt sterk vind og dessuten regn (men ikke snø heldigivs).
For oss fra indre strøk på Østlandet, var jo været en opplevelse i seg selv, og de fleste tok det med godt humør.
Som kjent finnes det ikke dårlig vær, bare dårlige klær. Gro, Monica, Erling og Camilla var alle kledd for det ruskeværet som av og til kan være der vest.
/Island16
Noen dro ut til Kringlan, som er et stort kjøpesenter utenfor byen, mens andre ruslet rundt i Reykjaviks butikker for å handle.
Sverre fant seg lue med lyse lokker. Kledelig får'n si!
/Island17
Fredag kveld var satt av til middag i vikingrestauranten Fjörugarðurinn i Hafnarfjördur. Hafnarfjördur er nabobyen til Reykjavik. Den ligger en snau halvtimes kjøretur unna.
Mari og Bjørn venter på mat. I vikingrestauranten var det hai å få på tallerknene, men vi valgte en litt tryggere variant - skinke med pasta og sopp.
Noen tok vin til maten, noen vann, noen brus, noen øl og noen bjor. Bjor er forresten øl det også.
/Island18
Trond hadde med seg begge søstrene sine på tur - både Anne og Inger.
/Island19
"Ekte" vikinger underholdt oss med sang på både islandsk, norsk, svensk og dansk.
Vi sang med av full hals, men her er en sang som Bente og Vegard bare hører på.
/Island32
Runar trives med Åse som borddame.
/Island33
Steffi og Hanne koser seg på Fjörugarðurinn. Idas tante Maja ser litt betenkt ut.....
/Island20
Så skulle det utnevnes hedersvikinger.
Gro måtte bestemme hvilke tre som skulle plukkes ut.
Det ble Bjørg, Vebjørn og Roar som fikk æren av å tømme mjødkruset og bli slått til hedersvikinger.
/Island21
De tre hedersvikingene våre fikk hvert sitt synlige bevis på hederen.
/Island22
Lørdagen var satt av til en rundtur - The Golden Circle. Vår guide på turen var Thorarna Jonasdottir.
Thorarna ble vi kjent med allerede da vi kom til Island, for hun var med da bussen hentet oss på flyplassen, og fulgte oss til den Blå Lagune.
Thorarna er en kunnskapsrik dame som er lærer ved siden av å være guide. Hun kunne fortelle oss masse om Island. Rundturen vår startet i Reykjavik og gikk videre til byen Hveragerdi. Der dyrker de grønnsaker i drivhus ved hjelp av geotermisk varme.
Som kjent er det jo mange varme kilder på Island, og islendingene bruker det varme vannet til både å varme opp hus og lage strøm av.
Faktisk er islendingene selvforsynt med agurk! Ikke verst på en hustrig øy på polarsirkelen vest i Atlanterhavet.
/Island23
Fra Hveragerdi gikk turen videre til Skálholt, som er det gamle bispesetet på Island.
Det er en fantastisk akustikk i kirken, og den brukes mye til konserter.
Thorarna hadde ordnet det slik at Roar fikk spille på orgelet. Han sutret litt for at han ikke hadde fått øvd, men det låt ikke så aller verst lell.
/Island24
Fra Skálholt gikk turen til Geysirområdet. Her gjaldt det å passe seg. Den som hadde ramlet uti her, hadde fort blitt kokt ganske så mør i løpet av kort tid.
Vannet holder 100 grader når det kommer opp fra bakken i dette geotermiske området.
/Island25
Selveste Geysir, som har gitt navn til all verdens varmtvannsprutende kilder, har vært "død" i mange år.
Men "lillebroren" Strokkur er det fortsatt fres i. Den spruter mange meter til værts med noen minutters mellomrom.
Strokkur var litt treg den dagen vi var der, for det var ikke så mange sprut den hadde.
/Island26
Vi spiste lunsj på Hotell Geysir før vi satte kursen videre til Gullfoss. Det er et flott fossefall som islendingene er svært stolte av.
Her er Anne og Vebjørn med fossen i bakgrunnen.
/Island27
Fra Gullfoss gikk turen til Þingvellir. Det var her islendingenes første Allting lå.
Þingvellir er nå en fredet nasjonalpark. Her kan en også se sprekken som oppstår fordi den europeiske og den amerikanske kontinentalplaten sklir fra hverandre.
Dette fenomenet betyr at Island vokser med to centimeter i året.
/Island28
Etter at rundturen var unnagjort, var det opp til hver i sær hvor de ville spise middag. Noen av oss hadde bestilt bord på Perlan i god tid før vi dro til Island.
Det var nok lurt, for de andre som kunne tenkt seg et besøk på denne flott restauranten fikk ikke det. Det var fullt.
Perlan ligger på en høyde over Reykjavik, oppe på vanntanker som er Reykjaviks varmtvannsreservoar.
Perlan er et landemerke på Island der den strekker seg 25,7 meter over bakken.
Toppetasjen har en roterende restaurant, og i løpet av en to, tre timer hadde både Brit og Inger og resten av Perlan-gjengen på 11 sett hele byen.
/Island29
Monica mente hun ble svimmel av all denne roteringen, men så fort gikk det ikke, kunne Roar forsikre om.
Vi på Perlan spiste fireretters middag - and, hummersuppe, lammefilet og crème brûlée. Det var kjempegodt!!
/Island30
Men så var tre flotte dager over. Søndagen kom fort. Thorarna og bussen hentet oss på hotellet klokka 09.00 islandsk tid. Da var klokka allerede 11.00 hjemme i Norge.
Her er vi igjen tilbake på flyplassen i Keflavik. Vi forlot et vindstille Island badet i sol. Men oppe i lufta var det medvind langt over orkans styrke.
Det gjorde at turen hjem gikk unna på raskere tid enn turen til Island.
Etter to timer og 10 minutter i lufta, var vi tilbake i Norge - landet islendingene kom fra en gang på 800-tallet.
Og som det heter:
Alle var enige om at det hadde vært en fin tur.